söndag 15 mars 2020

Saker att göra i karantän

Från Italien strömmar det filmer om hur Italienarna enas i sin karantän, sjunger, dansar och spelar musik från balkongerna. Det är underbart att följa tycker jag och vill inte vara sämre. Här kommer några tips för saker man kan roa sig med.


Spela patiens



Leka garderob eller Siri 
Det är en fiffi liten lek som vi brukar leka då det är dags att rensa kläder ur barnens garderober. De har en yngre vän som brukar få ärva kläder och leken heter därmed "garderob eller Siri" ska plagget in i garderoben eller hem till Siri? Nu har Siri fått en lillebror så han är ju självklart även delaktig i mottagandet. I samma vända tvätta och skänka bort urvuxna och utslitna vinterkläder



Stirra på mina små odlingar
Studera de fröer som jag satte innan jag blev sjuk, som att jag med rent stirr skulle kunna få dem att växa snabbare


Laga en god middag 
Fördelen med just denna måltid är att den kan förberedas den tiden på dagen som jag fortfarande har ork och sedan ställas in i ugnen senare på eftermiddagen då orken och lusten att laga god mat tryter. 

Öva på de 20 första decimalerna av PI och rabbla när man tvättar händerna för att uppnå minst 20 sekunder av handtvätt

Skriv en bok

Starta en lokal facebookgrupp som förenar de i behov av hjälp med de som behöver hjälp i dessa tider

Titta på youtube på folk som målar i filmjölk

Blogga

Ta en telefonfri dag

Gör en hostile takeover av min mans skrivbord så att han får ändan ur och beställer ett till som vi har pratat om i 100 år (eller en vecka eller två, men tålamod är inte min starka sida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar