söndag 2 februari 2020

Lappat och lagat

"Mamma, det är hål i magen" sa barnet en dag när jag kom hem från jobbet. Lyckligtvis bara i favoritklänningen och inte i barnets mage. 

"Kan du laga den mamma?" 

Jag tycker om att sy så jag lagar gärna våra kläder. Jag har en önskan och en förhoppning om att mina barn ska lära sig att vi tar hand om våra saker. Så som man gjorde förr, innan kulturen blev slit och släng. Mormor brukade laga sockor och lappa knän. Vi kan inte förbruka fler resurser än de vi har så därför syr jag med glädje ihop hålet i magen.


Efter att jag läst ut den skrämmande boken Modeslavar: den globala jakten på billigare kläder så har jag en helt ny respekt för kläder. Bakom varje plagg och sak finns det hårt arbetande människor. Jag vill visa respekt för dem som sydde barnets fina klänning och för naturen som bistod med sina resurser. 

En extra bonus i det hela är givetvis barnet som lyckligt kan använda sin favoritklänning ett litet tag till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar