söndag 9 februari 2020

Keep it green

Cicero sa: Har du en trädgård och ett, bibliotek saknar du ingenting.


Böcker har jag så det räcker och blir över, orken att läsa har jag (det tar man inte för givet efter att ha varit utbränd). En trädgård skulle vara fint dock. Jag tvivlar på att orken finns för att vårda den i nuläget så tills dess håller jag till godo med min lilla vinterodling på balkongen. Eftersom vintern verkar utebli i år så kanske det kan vara läge att börja planera för vårsådden redan nu.

Det finns något vårdande i att gräva i jord och att pyssla om små plantor. Jag går helt upp i stunden när jag gräver i jorden, sår frön, vandrar runt hemma och känner på jorden, plockar bort blad. Det är vilsamt för själen, tankarna flyttas från min egen snurriga hjärna till de vackra, livgivande små plantorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar